Friday, August 15, 2008

So, How Are We Paying for All This Great Affordable Housing? Glad You Asked...

November's election provides all of us who care about affordable housing a tremenedous opportunity to, in a very real way, put our money where are mouths are. Proposition B, the Affordable Housing Charter Amendment, would set aside money every year from the City's General Fund to pay for our most critical need, affordable housing. Here are the highlights of how this money could be used to preserve and enhance our community:

  • Establish a set aside of 2.5 cents of every local property tax dollar. This set-aside would generate an estimated $33 million dollars each year for the next 15 years;
  • Encourage a diverse unit-mix with at least 50% of the new units required to be 2 bedrooms or more;
  • Ensure that 40% of funds dedicated to new housing development assist very low-income households with incomes less than 30% of San Francisco median income(SFMI);
  • Ensure that 60% of funds dedicated to new housing development assist low-income households with incomes between 30% and 80% of SFMI.

The Affordable Housing Charter Amendment, is absolutely essential to build the, potentially, thousands of affordable housing units that could come from the Eastern Neighborhoods Plan.

Here's the rub, the plan that is going to be considered by the Board of Supervisors in a few short weeks does not contain nearly enough affordable housing. It mainly relies on private developers to provide a paltry 15 to 20% of units developed as "affordable." We know from experience that this inclusionary housing requirement very, very rarely produces affordable rental units. We will be left with neighborhoods that contain a handful of affordable ownership units and no affordable rental opportunities. The Planning Department optimistically predicts that up to 28% of the units produced under their plan would affordable. Which is all well and good, except for the fact that to meet San Francisco's affordable housing need even they acknowledge that a full 64% of new units would have to be affordable. While the community has waited over seven years for the Eastern Neighborhood plan to be completed, the Planning Department and Mayor’s Office of housing have failed to produce a comprehensive strategy to meet the affordable housing goals of 64% that the Board of Supervisors recommended in their resolution on the Eastern Neighborhood Plan.

In this regard the timing of the Affordable Housing Charter Amendment could not be any better as it can get all of those hard-working activists who have been pouring their heart and soul into that campaign to also focus on the importance of the Eastern Neighborhoods Plan. Now is the time for all of us to call for a better Plan that will produce substantial numbers of affordable housing units across the income spectrum. Without a viable plan that calls for adequate amounts of truly affordable housing, the Housing Charter Amendment will be a tremendous resource squandered.

The Eastern Neighborhoods Plan and the Affordable Housing Charter Amendment go together like bricks and mortar-let's pitch in and make sure that we have the right materials to build our San Francisco of the future that will provide homes for all of us regardless of income, race or class.


La elección de noviembre nos da a todos aquellos a quien nos importa la vivienda económica, una oportunidad tremenda. La Propuesta B, la Enmienda de la Carta de Vivienda Económica, hará una reserva cada año del fondo general de la ciudad para nuestra necesidad más crítica, vivienda económica. Aquí están los usos más importantes de cómo este dinero se podría utilizar para preservar y para realzar a nuestra comunidad:

  • Establecerá un contribución de 2.5 centavos de cada dólar de impuestos locales de propiedad. Este dinero generaría aproximadamente $33 millones de dólares cada año por los próximos 15 años ;
  • Motivaría una mezcla en tamaños de unidades de por lo menos un 50% de nuevas unidades requeridas que requieran 2 o más dormitorios;
  • Asegura que 40% de los fondos de desarrollo de nuevas viviendas, sea dedicado para la asistencia a personas de bajos ingresos especialmente aquellos que ingresen menos del 30% en ingresos de acuerdo a el ingreso medio de San Francisco (SFMI por sus siglas en ingles);
  • Asegura que 60% de los fondos de desarrollo de nuevas viviendas, sea dedicado para la asistencia a personas de bajos ingresos especialmente aquellos que ingresen del 30% al 80% en ingresos de acuerdo a el ingreso medio de San Francisco SFMI(por sus siglas en ingles).

La Enmienda de la Carta de Vivienda Económica, es absolutamente esencial para construir, potencialmente, miles de unidades de vivienda económica que podrían venir del Plan de Las Vecindades del Este.

Pero el problema esta en que el plan que va a ser considerado por la Junta de Supervisores, en algunas semanas, no habla lo suficiente de la vivienda económica. Este plan principalmente confía en los urbanizadores privados para que proporcionen 15 a 20% de unidades desarrolladas como “económicas.” Por experiencia sabemos que este requisito de “vivienda incluyente” raramente produce unidades de alquiler económicas. El plan nos dejará con vecindades que contienen muy pocas unidades de venta económicas y ninguna de alquiler económico. El Departamento de planificación, optimisticamente predice que habrá un 28% de las unidades producidas bajo su plan serán económicas. Lo cual estaría bien, pero el hecho es que para resolver la necesidad de vivienda económica de San Francisco se necesitaría que el 64% de nuevas unidades fueran económicas. Mientras que la comunidad ha esperado mas de siete años que se terminará el Plan de las Vecindades del Este, El Departamento de Planificación no pudo producir una estrategia comprensiva para resolver las metas de vivienda económica de 64% que la Junta de Supervisores recomendó en su resolución sobre el Plan de Vecindades del Este.

En ese aspecto la sincronización de la Enmienda de la Carta de Vivienda Económica no podría haber sido mejor pues puede conseguir que todos esos activistas trabajadores que han estado invirtiendo su corazón y alma en esa campaña para que también se enfoquen en la importancia del Plan de las Vecindades del Este. Ahora es el tiempo para que todos nosotros pidamos un plan mejor que produzca números substanciales de unidades económicas a través del espectro económico. Sin un plan viable que requiera cantidades adecuadas de viviendas verdaderamente económicas, la Enmienda de la Carta de Vivienda Económica será un enorme recurso malgastado.

El Plan de las Vecindades del Este y la Enmienda de la Carta de Vivienda Económica van junto como ladrillos y mortero-luchemos juntos para asegurar que tengamos los materiales y derechos para construir nuestro San Francisco del futuro, donde proporcionará hogares para todos nosotros sin importar nuestros niveles de ingresos, raza, o clase.

No comments: